Optimaliseer je organisaties met een medewerkerstevredenheidsonderzoek

Een goed lopende organisatie komt natuurlijk niet aanwaaien. Daar moet je moeite voor doen. Het tevreden houden van de werknemers is een essentieel onderdeel dat bijdraagt aan het succes van je onderneming. Natuurlijk moet je winst maken, je moet zorgen dat de klanten tevreden zijn en je moet zorg dragen voor de inwendige structuur van een organisatie. Afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt moet je ook denken aan de uitstraling van het bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een horeca onderneming. Bij een dergelijke onderneming is een focus op de sfeer van onmiskenbare waarde. Zonder sfeer, geen gasten en zonder gasten, geen inkomsten. Dit is allemaal van wezenlijk belang, maar zelf al zou je hier voldoende aandacht aan besteden, het is verspilde moeite als je te maken hebt met ontevreden werknemers. Als je een werknemer aanneemt dan is deze in eerste instantie neutraal. Dat betekent dat hij of zij nog niet erg betrokken is bij het bedrijf en gewoon doet wat hij of zij moet doen. Na een tijdje verandert die neutrale houding in een positieve of een negatieve houding. De negatieve houding is iets wat je te allen tijde wilt voorkomen. Een negatieve houding is namelijk desastreus voor een bedrijf. Vooral wanneer deze houding voorkomt onder het merendeel van het personeel. Als het personeel ook nog eens een uitstraling verzorgd naar de buitenwereld dan kun je je wel voorstellen hoe slecht het image van het bedrijf wordt. Denk alleen maar eens aan een chagrijnige kassière in de supermarkt versus een kassière met een frisse glimlach. Beide zorgen voor een hele andere indruk die de supermarkt op je maakt. Een positieve houding zorgt juist voor allerlei positieve effecten. Mensen werken harder, hebben hart voor de zaak, willen vaak uit zichzelf extra inspanning leveren en stralen dat ook uit naar de buitenwereld. Dus zorg er voor dat je medewerkers tevreden zijn. Het is niet altijd even gemakkelijk om hier zicht op te houden. Daarom kun je het beste af en toe gebruik maken van een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Hier mee kun je toetsen in hoeverre je medewerkers tevreden zijn.

Het medewerkerstevredenheidsonderzoek van duomarketresearch.nl

Mocht je een medewerkerstevredenheidsonderzoek willen uitvoeren onder je werknemers dan ben je bij de bovenstaande website aan het juiste adres. Via het medewerkerstevredenheidsonderzoek van duomarketresearch.nl kun je de volgende elementen goed in kaart brengen:

  • Betrokkenheid
  • Motivatie
  • Tevredenheid

Het kan immers best zo zijn dat iemand heel tevreden is met zijn of haar positie maar totaal niet betrokken is. Sterker nog, dit gebrek aan betrokkenheid kan zelfs de oorzaak zijn van zijn of haar tevredenheid. Dus als je iemand vraagt of hij of zij het naar zijn of haar zin heeft op het werk en tevreden is, dan weet je eigenlijk nog steeds niets. Motivatie alleen is ook een lastig element. Iemand kan immers heel gemotiveerd zijn, maar volslagen incompetent. De motivatie leidt dan tot niets en geeft je als werkgever geen enkele informatie. Daarom test een medewerkerstevredenheidsonderzoek alle drie de componenten om te zien hoe tevreden een werknemer is binnen een bedrijf.

Optimaliseer je personeelsbeleid

Nadat je het medewerkerstevredenheidsonderzoek hebt laten uitvoeren, weet je dus meer over je eigen personeel. Met behulp van de informatie die je hebt verkregen uit het medewerkerstevredenheidsonderzoek, kun je dan vervolgens je personeelsbeleid optimaliseren. Hierbij ligt de focus niet alleen op de werkgever. Ook worden er vragen gesteld aan de werknemers over hoe zij iets kunnen doen om bijvoorbeeld het functioneren op een afdeling te verbeteren. Al met al kun je met een medewerkerstevredenheidsonderzoek dus heel veel goede zaken doen voor je eigen bedrijf en voor je werknemers.